Opis studija
| Naziv studija | Sveučilišni diplomski studij Hrvatski jezik i književnost (jednopredmetni) – nastavnički modul |
| Vrsta studija | Sveučilišni |
| Trajanje | 2 godine (4 semestra) |
| ECTS | 120 |
| Akademski naziv | sveučilišni/a magistar/magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti (univ. mag. philol. croat.) |
| Naziv i šifra kvalifikacije u Registru HKO | – |
| Način završetka studija | Položeni svi ispiti te izrada i obrana diplomskog rada |
| Mogućnosti nastavka obrazovanja | Moguć je nastavak obrazovanja na odgovarajućim doktorskim studijima. Studentima koji se nakon završetka diplomskoga studija hrvatskoga jezika i književnosti odluče za nastavak obrazovanja na Filozofskome fakultetu u Rijeci nudi se mogućnost upisa na doktorski studij Povijest i dijalektologija hrvatskoga jezika. |
| Mogućnosti zaposlenja | Studij osposobljava za rad u školi, uredničkoj, književno‑kritičkoj, redaktorskoj i lektorskoj te novinarskoj praksi, zatim u protokolarnim poslovima, pri kultur(al)nom menadžmentu, službama odnosa s javnošću i sl. |
Popis predmeta
| 1. godina | |||
| I. semestar | II. semestar | ||
| Govorništvo | 3 ECTS | Osnove medijske pismenosti | 2 ECTS |
| Književnost za djecu i mlade | 3 ECTS | Osnove poučavanja hrvatskoga jezika i književnosti | 4 ECTS |
| Edukacijska psihologija 1 – Psihologija učenja i poučavanje | 5 ECTS | Tumačenje i analiza književnoga teksta | 3 ECTS |
| Opća pedagogija | 5 ECTS | Didaktika 1 | 4 ECTS |
| Razvojna psihologija | 5 ECTS | Edukacijska psihologija 2 – Individualne razlike i razredne interakcije | 4 ECTS |
| Izborni predmet 1 | 3 ECTS | Poučavanje učenika s posebnim potrebama | 4 ECTS |
| Izborni predmet 2 | 3 ECTS | Izborni predmet 1 | 3 ECTS |
| Izborni predmet Nastavničkog modula | 3 ECTS | Izborni predmet 2 | 3 ECTS |
| Izborni predmet Nastavničkog modula | 3 ECTS | ||
| 2. godina | |||
| III. semestar | IV. semestar | ||
| Gramatika i komunikacija | 3 ECTS | Akademski diskurs i analiza znanstvenoga teksta | 3 ECTS |
| Jezična baština | 3 ECTS | Čitanja suvremene hrvatske književnosti | 3 ECTS |
| Književno-antropološka čitanja starije hrvatske književnosti | 3 ECTS | Hrvatski jezik i književnost u školskoj praksi | 3 ECTS |
| Metodika jezičnog i književnog odgoja i obrazovanja | 5 ECTS | Priča i pričanje u nastavi | 2 ECTS |
| Didaktika 2 | 4 ECTS | Izborni predmet 1 | 3 ECTS |
| Izborni predmet 1 | 3 ECTS | Izborni predmet 2 | 3 ECTS |
| Izborni predmet 2 | 3 ECTS | Izborni predmet Nastavničkog modula | 3 ECTS |
| Izborni predmet Nastavničkog modula 1 | 3 ECTS | Diplomski rad | 10 ECTS |
| Izborni predmet Nastavničkog modula 2 | 3 ECTS |
| Izborni predmeti (Ponuda i izvedba izbornih predmeta određuje se za svaku akademsku godinu izvedbenim planom studija) | |
| Akademski diskurs i analiza znanstvenoga teksta | 3 ECTS |
| Češki jezik (sustav i standard) | 3 ECTS |
| Čitanja dramskoga teksta | 3 ECTS |
| Čitanja suvremene hrvatske književnosti | 3 ECTS |
| Čitanja svjetske književnosti | 3 ECTS |
| Čitanje književnog djela | 3 ECTS |
| Dijalektologija hrvatskoga jezika: akcentuacija | 3 ECTS |
| Dijalektologija hrvatskoga jezika: leksikologija i leksikografija | 3 ECTS |
| Dijalektologija hrvatskoga jezika: morfologija | 3 ECTS |
| Dijalektologija hrvatskoga jezika: sintaksa | 3 ECTS |
| Dramatologija | 3 ECTS |
| Ekokritika | 3 ECTS |
| Ekolingvistika | 3 ECTS |
| Etika istraživanja u filologiji | 3 ECTS |
| Frazeološka istraživanja | 3 ECTS |
| Glagoljaštvo | 3 ECTS |
| Hrvatska dijalektalna frazeologija | 3 ECTS |
| Hrvatska književnost i društvo spektakla | 3 ECTS |
| Hrvatski standardni jezik u 20. stoljeću | 3 ECTS |
| Jezik elektroničkih medija | 3 ECTS |
| Jezik javne komunikacije | 3 ECTS |
| Jezik reklama | 3 ECTS |
| Kamov u kontekstu | 3 ECTS |
| Klimatska fikcija | 3 ECTS |
| Književnost i društvo | 3 ECTS |
| Književnost i pamćenje | 3 ECTS |
| Književnost za djecu i mlade: istraživanje knjižničnoga fonda | 3 ECTS |
| Kognitivna lingvistika | 3 ECTS |
| Kritička hagiografija i srednjovjekovni svetački kultovi istočnojadranskih komuna | 3 ECTS |
| Lektorske vježbe | 3 ECTS |
| Lingvistika jezičnih dodira | 3 ECTS |
| Makedonski jezik 6 | 3 ECTS |
| Metatekstualnost u hrvatskom romanu | 3 ECTS |
| Novije lingvističke teorije | 3 ECTS |
| Od pergamene do digitalnog kodeksa | 3 ECTS |
| Odabrane teme iz hrvatske književnosti 19. stoljeća | 3 ECTS |
| Odabrane teme iz novije hrvatske književnosti | 3 ECTS |
| Odabrane teme iz starije hrvatske književnosti | 3 ECTS |
| Odabrane teme iz suvremene hrvatske književnosti | 3 ECTS |
| Onomastika | 3 ECTS |
| Osnove semiotike | 3 ECTS |
| Poljska kinematografija | 3 ECTS |
| Poljski jezik 6 | 3 ECTS |
| Poljski jezik 7 | 3 ECTS |
| Poljski jezik 8 | 3 ECTS |
| Poljski jezik za nefilologe | 3 ECTS |
| Pragmalingvistika | 3 ECTS |
| Redaktura i lektura | 3 ECTS |
| Roman u svjetskoj književnosti | 3 ECTS |
| Starije hrvatsko jezikoslovlje | 3 ECTS |
| Suvremena čakavska književnost | 3 ECTS |
| Suvremena hrvatska dijalektalna književnost | 3 ECTS |
| Suvremena hrvatska drama i kazalište | 3 ECTS |
| Suvremena hrvatska sociolingvistička situacija | 3 ECTS |
| Suvremena kajkavska književnost | 3 ECTS |
| Suvremena književnost za djecu i mlade: društveni, tematski i intermedijski konteksti | 3 ECTS |
| Suvremene književne teorije | 3 ECTS |
| Suvremeni hrvatski popularni roman | 3 ECTS |
| Tekst, značenje i komunikacija | 3 ECTS |
| Televizijske serije | 3 ECTS |
| Teorija jezične standardizacije | 3 ECTS |
| Terensko istraživanje usmene književnosti | 3 ECTS |
| Izborni predmeti Nastavničkog modula | |
| Čitanje književnoga teksta u nastavi književnosti | 3 ECTS |
| Čitateljski interesi i lektira | 3 ECTS |
| Hrvatski kao drugi i strani jezik | 3 ECTS |
| Leksikološke teme u nastavi hrvatskoga jezika i književnosti | 3 ECTS |
| Lirika u nastavi književnosti | 3 ECTS |
| Literarne i novinarske učeničke družine | 3 ECTS |
| Naglasna norma i uporaba u nastavi hrvatskoga jezika | 3 ECTS |
| Psiholingvistički aspekti u nastavi jezika | 3 ECTS |
| Sintaktičke teme u nastavi hrvatskoga jezika i književnosti | 3 ECTS |
| Teme iz povijesti hrvatskoga književnog jezika u nastavi hrvatskoga jezika | 3 ECTS |
| Teorija književnosti u nastavi književnosti | 3 ECTS |
| Filmska umjetnost u nastavi hrvatskoga jezika i književnosti | 3 ECTS |
| Bioetika i žensko pitanje | 3 ECTS |
| Didaktička dokimologija | 3 ECTS |
| Država, prava, zajednica, pojedinac | 3 ECTS |
| Evolucija i vrijednosti | 3 ECTS |
| Filozofija odgoja | 3 ECTS |
| Govorništvo | 3 ECTS |
| Kritičko mišljenje za nastavnike | 3 ECTS |
| Metode učinkovitog učenja | 3 ECTS |
| Metodologija istraživanja u obrazovanju | 3 ECTS |
| Moralno rasuđivanje | 3 ECTS |
| Neuroznanost i obrazovanje | 3 ECTS |
| Obitelji i djeca u riziku | 3 ECTS |
| Obrazovanje i održivi razvoj | 3 ECTS |
| Odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo | 3 ECTS |
| Pedagoška komunikacija | 3 ECTS |
| Podrška učenicima s teškoćama u redovnoj nastavi | 3 ECTS |
| Poticanje kreativnosti u nastavi | 3 ECTS |
| Poučavanje i učenje stranoga jezika u ranoj školskoj dobi | 3 ECTS |
| Primjena računala u nastavi | 3 ECTS |
| Psihologija darovitih učenika | 3 ECTS |
| Psihologija roditeljstva | 3 ECTS |
| Sociologija obrazovanja | 3 ECTS |
| Suvremene rasprave iz filozofije odgoja | 3 ECTS |
| Školska pedagogija | 3 ECTS |
| Školski menadžment | 3 ECTS |
| Znanstveno mišljenje | 3 ECTS |
Ishodi studijskog programa
Obavezni skupovi ishoda učenja
| Skup ishoda učenja studijskog programa | Pojedinačni ishodi studijskog programa |
|---|---|
| Stilistika suvremenog hrvatskog standardnog jezika | 1. analizirati različite komunikacijske kontekste te ovladati stilskom prilagodbom općih stilskih standarda konkretnim komunikacijskim ciljevima 2. analizirati znanstveni i/ili stručni tekst s obzirom na njegove formalnojezične značajke, strukturu i organizaciju 3. propitivati odnos različitih diskursnih tipova spram normi standardnoga jezika te prepoznavati dopuštene odmake od zadanosti norme i tumačiti ih s obzirom na autorovu komunikacijsku namjeru 4. prepoznati tekstne tipove unutar akademskoga diskursa i opisati njihove značajke 5. demonstrirati sposobnost oblikovanja govorenih i pisanih tekstova poštujući zadane stilske standarde izražajnoga medija |
| Jezična baština u nastavi hrvatskoga jezika i književnosti | 1. interpretirati i vrjednovati izabrana reprezentativna djela na čakavskim, kajkavskim i štokavskim varijetetima u suvremenoj hrvatskoj književnosti te kritički preispitati izbor iz dijalektalne književnosti u suvremenim čitankama hrvatskoga jezika za osnovne škole 2. objasniti ulogu zavičajnoga jezika u komunikacijskoj kompetenciji učenika 3. kritički prosuditi metodologiju analize tekstova iz starijih razdoblja hrvatskoga jezika u osnovnoškolskim i srednjoškolskim udžbenicima hrvatskoga jezika |
| Teorija književnosti | 1. protumačiti književnoteorijska učenja od ruskoga formalizma do novih medijskih teorija i teorija novih žanrovskih sustava 2. interpretirati književni predložak primjenom različitih interpretativnih paradigmi 3. objasniti interdisciplinarna teorijska polazišta metodičke primjene priče u nastavnim i izvannastavnim aktivnostima |
| Hrvatska i svjetska književnost | 1. opisati povijesni pregled svjetske književnosti za djecu i mlade koji će sistematizirati faze i razdoblja, vrste i dominantne teme te izdvojiti značajna djela i autore vodećih svjetskih književnost 2. interpretirati temeljnu lektiru s područja hrvatske književnosti za djecu i mlade 3. analizirati, interpretirati i usporediti tekstove hrvatske književnosti te im pristupiti kao antropološkim dokumentima 4. integrirati analizu književnih tekstova hrvatske književnosti sa stečenim znanjima iz drugih humanističkih i nekih društvenih disciplina 5. definirati sinkronijske i dijakronijske aspekte promjene odnosa književnost – društvo 6. interpretirati fenomene u hrvatskoj i svjetskoj književnosti vezane uz modernu i suvremenu književnost |
| Medijska pismenost | 1. protumačiti pojmove i obilježja umjetničkoga medija (vizualnoga, glazbenoga, filmskoga/medijskoga, dramskoga/kazališnoga, književnoga) 2. analizirati različite medijske sadržaje te ulogu medija u društvu 3. oblikovati medijski tekst u skladu s jezično-komunikacijskom i medijskom pismenosti i kulturom ponašanja |
| Metodički kolegiji | 1. koristiti se temeljnim metodičkim nazivljem u poučavanju hrvatskoga jezika i književnosti 2. odabrati i osmisliti postupke i aktivnosti kojima se razvijaju jezične vještine učenika te upućivati na strategije slušanja, govorenja, čitanja i pisanja 3. rabiti temeljne postupke u pripremi govorne interpretacije književnoga teksta 4. analitički i kritički promišljati te adekvatno koristiti postupke znanstvene i školske interpretacije 5. analizirati i evaluirati napredovanja učenika u stjecanju komunikacijske jezične kompetencije 6. sastaviti i argumentirano odabrati odgovarajuće nastavne materijale, metode i postupke poučavanja, nastavna sredstva i pomagala te socijalne oblike rada 7. opisati mogućnosti primjene svakodnevne priče u radu nastavnika/učitelja hrvatskoga jezika i književnosti 8. pripremati se i sudjelovati u svim oblicima jezičnoga i književnoga odgoja i obrazovanja, napose u izvođenju redovite nastave iz svih nastavnih područja školskoga predmeta Hrvatski jezik u osnovnoj i srednjoj školi |
| Metodologija izrade diplomskoga rada iz hrvatskoga jezika i književnosti | 1. provesti znanstveno ili stručno istraživanje iz hrvatskoga jezika i književnosti 2. napisati znanstveni ili stručni rad prema propozicijama pisanja znanstvenih i stručnih radova u humanističkim znanostima |
Izborni skupovi ishoda učenja
| Skup ishoda učenja studijskog programa | Pojedinačni ishodi studijskog programa |
|---|---|
| Slavenski jezik | 1. koristiti se najmanje jednim slavenskim jezikom (poljskim, makedonskim, slovenskim) u slušanju, govorenju, čitanju i pisanju u skladu s određenim brojem odslušanih semestara 2. razumjeti različite slavenske kulture u prošlosti i sadašnjosti 3. utvrditi povezanost između šireg kulturnog konteksta, različitih usmenih književnih žanrova i umjetničke književnosti u sinkroniji i dijakroniji |
Studijski programi
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2025./2026.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2024./2025.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2023./2024.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2022./2023.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2021./2022.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2020./2021.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2019./2020.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2017./2018.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2016./2017.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2015./2016.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2014./2015.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2013./2014.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2012./2013.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2010./2011.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2009./2010.
- za studente koji su upisali studij od akademske godine 2008./2009.